F1 misterija duga 18 godina: Gdje je dijamant od 300.00 dolara?

Bila je to neponovljiva kombinacija holivudskog glamura, monegaškog luksuza i trkačkog usijanja na ulicama Monte Karla

25.12.2022. 12:30
  • Podijeli:
Jaguar R5 Dijamant F1-638e470039492.webp Foto: Formula 1

"Dijamanti su vječni", ako govorimo o kultnom Džejms Bondovom ostvarenju. U slučaju "Okeanovih 12", baš i nisu. Jer, misterija nestalog dijamanta "teškog" 300.000 dolara na trci Formule 1 povezanoj sa čuvenim filmom napunila je 18 godina. Njen epilog i dalje se ne nazire...

Premotajmo, dakle, film u ljeto 2004. godine. Bila je to neponovljiva kombinacija holivudskog glamura, monegaškog luksuza i trkačkog usijanja na ulicama Monte Karla.

Iako film govori o krađi Faberžovih jaja (zar je bitno, prim. aut.), bio je idealna prilika koju Jaguarov PR guru Nav Sidhu nije mogao da propusti. Ekipu je sve više pritiskao krovni Ford, tražili su se rezultati, ali ih baš i nije bilo. A kada tim iz Milton Kinsa do naslovnica nije mogao da dođe pobjedama, stigao je jedinstvenim marketinškim poduhvatom.

"Okeanovih 11", objavljen tri godine ranije, na kino blagajnama je inkasirao 450 miliona dolara. Nastavak filma je čekan sa nestrpljenjem. Sidhu je izvukao asa iz rukava i sa producentom Džerijem Vajntraubom dogovorio da se na ulicama Kneževine pojave, ni manje ni više, nego Džordž Kluni, Bred Pit i Met Dejmon - zvijezde sa A liste. I pojavili su se u boksu, izazvavši neviđenu pomamu u boksovima.

Promociju je podigao na viši nivo te je u nju "upakovao" saradnju sa Štajnmecom, izraelskom kompanijom koja se bavila preprodajom dijamanata. I nije to bila obična "šuplja špriča", nego je aranžman podrazumijevao korištenje pet dragih kamenja, od kojih su dva bila postavljena na bolide Marka Vebera i Kristijana Klina.

Australijanac i Austrijanac su, dakle, izazovnom pistom kružili sa po 300.000 dolara vrijednim "kamenčićima" postavljenim na nos V10 mašina. Prvi treninzi u četvrtak su prošli bez većih problema, mada je Klin oštetio zadnji kraj automobila. No, dijamant je "preživio". Subota je bila "šetnja po parku". A onda je svanula nedjelja, dan trke.

Klin je bio "ruki" bez iskustva u Monte Karlu. Startovao je kao 15. i već u prvom krugu imao kontakt sa Nikom Hajdfeldom. Na potezu između Kasina i Miraboa sa bolida je otpalo prednje krilo i zaglavilo se ispod točkova, tako da je Austrijanac bio bespomoćan u Levs ukosnici. Samo je produžio pravo u zaštitnu ogradu i trka je za njega bila gotova.

"Znam da sam u tom trenutku trebao da brinem o vozaču i bolidu, ali moram priznati da sam prvo pomislio na dijamant", iskren je bio Sidhu.

Neko je sa trke, dakle, odšetao sa nečim mnogo vrednijim od trkačkog suvenira. Pa ipak, Sidhu nije mnogo žalio. Iako nije mogao da osigura drago kamenje, jer nijedna osiguravajuća kuća to nije željela da uradi, Jaguar je dobio mnogo: veliku medijsku pažnju vrijednu milione dolara kakvu je teško mogao da zaradi rezultatima na pisti. Priča je lansirana u stratosferu.

"Vrlo brzo smo shvatili da je prekasno. Ali to je bio proračunati rizik. I u Štajnmecu su se pomirili sa gubitkom. Doduše, dva, tri dana kasnije. U tom trenutku to je bila relativno nepoznata kompanija. A evo, i skoro dvije decenije kasnije, i dalje se priča o njoj. Sa aspekta globalnog proboja, vjerujem da je to bila cijena koju su mogli da si priušte", zaključio je Sidhu.

A šta se tačno desilo sa dijamantom? Gdje je otpao? Ko ga je pokupio? Jeli bio lažni? Mnogo je pitanja bez odgovora koja daju plodno tlo za razne teorije zavjere.

Jedna od njih je da dijamant nije ni stigao do Levsa, već da je ranije otpao sa nosa bolida, vjerovatno oko Miraboa, nakon kontakta Klina i Hajdfelda. To je teza fotoreportera Džejmsa Moja koji je tog dana bio na licu mjesta. 

"Bio sam jedan od najbližih ljudi bolidu nakon što se zabio u zaštitnu ogradu. Niti sam vidio nekoga da je uzeo nešto, niti sam vidio dijamant. U momentu kada mi je Klin ušao u kadar, nos je već bio oštećen. Dijamanta nije bilo", jasan je Moj.

Ako već ne znamo gdje je završio dragi kamen od 300.000 dolara, možemo barem da rezimiramo šta se desilo sa akterima ove pomalo nestvarne priče.

Sidhu je krajem 2004. osnovao PR agenciju sa ciljem da klijentima "pomogne u otključavanju snage njihovih brendova".

Tim Jaguar je 2005. prodat Red Bulu koji je od njega napravio F1 silu, osvojivši praktično sve zahvaljujući prvo Sebastijanu Fetelu, a onda i Maksu Ferstapenu.

Veber je finiš karijere proveo među Bikovima, upisavši devet trijumfa i 13 pol-pozicija.

Klin je ostao u Red Bulu još dvije sezone, bez većih uspjeha, s tim da je imao i kraću epizodu u Hispanja Rejsingu 2010.

"Okeanovih 12" na blagajnama je zaradio 362,9 miliona dolara, a Kluni, Pit i Dejmon i danas su među najplaćenijim glumcima planete.

Štajnmec je danas jedna od vodećih kompanija u oblasti dragog kamenja, s tim da je njen izvršni direktor Beni Štajmec osumnjičen, između ostalog, i za državni udar u Gvineji, s ciljem osiguravanja što bolje pozicije svom rudniku Simandu. Bio je pod istragom u Izraelu, Gvineji, Sjedinjenim Državama, Rumuniji, Grčkoj, Švajcarskoj... Krajem 2016. stavljen je u kućni pritvor iz kojeg je pušten narednog mjeseca.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()