Južne džungle Meksika: Gradnja željeznice ugrožava netaknutu divljinu

"Ovo je naš život. Stavljamo u opasnost i dovodimo u opasnost stabilnost ovog ekosistema", kažu mještani

05.01.2023. 01:00
  • Podijeli:
meksiko_pruga_reuters-63b56e251de88.webp Foto: Reuters

Dijelovi udaljenih južnih džungli Meksika jedva su se promijenili od vremena drevnih Maja.

U očima predsjednika Andresa Manuela Lopeza Obradora, željeznica koju njegova vlada gradi - poznata kao Tren Maya - donijeće modernu povezanost u područja koja su generacijama uskraćena za značajne ekonomske koristi.

Ali željeznica i njezina užurbana gradnja takođe kritično ugrožavaju netaknutu divljinu i drevne pećinske sisteme ispod dna džungle, kažu gomile naučnika i ekoloških aktivista.

Željeznica "dijeli džunglu na pola", rekao je Ismael Lara, vodič koji vodi turiste u špilju u kojoj se nalaze milioni šišmiša u blizini rezervata biosfere Calakmul. Lara se boji da će voz, koji će proći u blizini, poremetiti rute divljih životinja i privući previše razvoja krhkih ekosistema.

Tiokom gotovo godinu dana, Reuters je fotografisao izgradnju na tačkama duž cijele planirane željezničke pruge, dokumentujući razvoj vodećeg projekta koji je Lopez Obrador obećao završiti do kraja 2023.

Željeznica duga 1470 km (910 milja) trebala bi voziti dizelske i električne vozove kroz poluotok Yucatan i povezati glavno turističko odredište Meksika Cancun s drevnim majanskim hramovima Chichen Itza i Palenque.

Željeznica je duboko podijelila Meksikance, a kontroverze oko izgradnje primjer su borbi s kojima se zemlje u razvoju širom svijeta suočavaju da uravnoteže privredni napredak s odgovornošću za okolinu.

FONATUR, meksička turistička agencija zadužena za projekt, rekla je da će željeznica izvući više od milion ljudi iz siromaštva i mogla stvoriti do 715.000 novih radnih mjesta do 2030. Troškovi izgradnje procjenjuju se na do 20 milijardi dolara, rekao je Lopez Obrador u junu, piše Reuters.

Ali s projektom koji već premašuje proračun i kasni s milijardama dolara, naučnici i aktivisti kažu da je vlada zaobišla korake u svojim procjenama rizika za okolinu u pokušaju da ga dovrši dok je Lopez Obrador još na dužnosti.

U decembru su stručnjaci Ujedinjenih nacija upozorili da status željeznice kao projekta nacionalne sigurnosti omogućuje vladi da zaobiđe uobičajene mjere zaštite okoline i pozvali su vladu da zaštiti okoliš u skladu s globalnim standardima.

FONATUR je branio brzinu izrade studija. "Nisu potrebne godine, potrebni su stručnost, znanje i kapacitet integracije", stoji u odgovoru na pitanja Reutersa. Odbio je komentarisati saopštenje UN.

Ruta Tren Maya presijeca pojas širok do 14 metara (46 stopa) kroz neke od najunikatnijih svjetskih ekosistema, približavajući moderni svijet ranjivim vrstama kao što su jaguari - i šišmiši.

Proći će iznad sistema hiljada podzemnih špilja koje je voda milionima godina isklesala iz meke vapnenačke podloge regije.

Kristalni bazeni poznati kao cenoti isprekidani su poluostrvom Yucatan, gdje je vapnenačka površina pala i otkrila podzemnu vodu. Najduža poznata podzemna rijeka na svijetu prolazi kroz špilje, koje su takođe bile mjesto otkrića poput drevnih ljudskih fosila i artefakata Maja poput kanua za koje se procjenjuje da su stari više od 1000 godina.

Ako se izgradi loše, željeznica rizikuje probijanje kroz krhko tlo, uključujući i još neistražene špilje ispod, kaže Emiliano Monroy-Rios, meksički geokemičar sa Sveučilišta Northwestern koji je opsežno proučavao špilje i cenote tog područja.

Dizel bi, dodaje, mogao iscuriti i u mrežu podzemnih bazena i rijeka, glavnog izvora pitke vode na poluostrvu.

Budući da se vjeruje da je mapirano manje od 20% podzemnog sistema, prema nekoliko naučnika s kojima je razgovarao Reuters, takva bi šteta mogla ograničiti važna geološka otkrića.

Vladina studija uticaja na okoliš za dionicu 5, najkontroverzniji dio, kaže da su uticaji na okoliš "beznačajni" i da su adekvatno ublaženi. Studija kaže da je rizik od urušavanja uzet u obzir pri projektiranju pruge, te da će se područje posmatrati kroz preventivni program.

Desetine naučnika se ne slaže, pišući u otvorenim pismima da su procjene prožete problemima, uključujući zastarjele podatke, izostavljanje nedavno otkrivenih špilja i nedostatak doprinosa lokalnih hidroloških stručnjaka.

"Oni ne žele prepoznati krhkost zemlje", rekla je Fernanda Lases, naučnik iz Meride s Nacionalnog autonomnog sveučilišta Meksika (UNAM), nazivajući identifikovane probleme "vrlo zabrinjavajućim".

Imena 70 stručnjaka koji su sudjelovali u vladinoj studiji redigirana su iz objave.

Jedno istraživanje koje je vlada koristila kako bi poduprla svoje zaključke preuzeto je s bloga Monroy-Riosa, koji kaže da ga autori izvještaja nikad nisu kontaktirali. Njegovo istraživanje naglašava potrebu za opsežnim nadzorom i praćenjem bilo kojeg infrastrukturnog projekta u regiji. Kaže da se to nije dogodilo.

"Pretpostavljam da su njihovi zaključci bili unaprijed oblikovani", rekao je Monroy-Rios. "Oni to žele učiniti brzo i to je dio problema. Nema vremena za pravo istraživanje."

Stručnjak koji je sudjelovao u izvještajima i razgovarao s Reutersom pod uslovom anonimnosti, rekao je da je posao obavljen brzo.

Pritisaka je bilo, pogotovo zbog rokova isporuke, rekao je stručnjak.

Stručnjak je izrazio zabrinutost da vlada neće pravilno ublažiti rizike koje su stručnjaci istaknuli u vladinim studijama uticaja ili posvetiti potrebne resurse održavanju voza.

FONATUR je rekao da će projekt imati resurse i daljnju skrb u budućnosti, uključujući programe uspostavljene za zaštitu okoline.

"Projekt Mayan Train je naravno siguran, nadziru ga i reguliraju nadležna tijela za zaštitu okoliša, kao što se događalo do sada", rekla je agencija za Reuters.

Inecol, meksički ekološki institut koji je izradio izvještaje, nije odgovorio na opetovane zahtjeve za komentar. Portparol Lopeza Obradora nije odgovorio na zahtjev za komentar.

ZABORAVLJENI JUGOISTOK

Uprkos zabrinutosti oko željeznice, ona ima potporu mnogih u selima koja su se decenijama osjećala uglavnom zaboravljena u nacionalnim razvojnim planovima.

U Xkuncheilu, malom prašnjavom gradiću od oko 140 ljudi na 2. dijelu voza koji vozi kroz državu Campeche, Luz Elba Damas Jimenez, 69, posjeduje malu trgovinu u kojoj prodaje sok i grickalice u blizini tračnica. Mnogi njeni susjedi, posebno mladići, rade na projektu, rekla je. Sada ima i više kupaca.

"Vlada radi na dobrim stvarima za zemlju... Ponekad u tim malim gradovima jednostavno nema posla, ali sada imaju posao", rekla je. – Istina je da smo imali koristi.

Martha Rosa Rosado, kojoj je vlada ponudila isplatu da se preseli kada je raniji plan da šine prođu kroz njezin dom u četvrti Camino Real u Campecheu, ponovila je te osjećaje.

"Nijedna vlada se ne sjeća jugoistoka. Sve ide na sjever, a jugoistok je zaboravljen", rekla je dok je pekla svinjetinu na žaru ispred svoje kuće u kojoj živi 40 godina.

Nekih 450 kilometara (280 milja) dalje, u Playi del Carmen, u blizini odmarališta na plaži koja vrvi turistima, skupina volontera - s kacigama i svjetiljkama - vikendom se spušta u špilje kako bi pratili njihovo stanje.

Roberto Rojo, biolog u grupi, kaže da će voz ugroziti cijeli ekosistem iznad i ispod zemlje.

"Sada rade studije koje su trebale biti napravljene prije najmanje četiri godine", rekao je Rojo unutar jedne špilje tačno ispod mjesta gdje voz treba proći.

Iza njega, korijenje drveća spušta se sa stropa špilje poput grubog užeta, rastežući se prema dolje da bi ga ugasila voda nakupljena kraj njegovih nogu.

"Ovo je naš život. Stavljamo u opasnost i dovodimo u opasnost stabilnost ovog ekosistema", rekao je.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()