Evo gdje je najpovoljniji javni prevoz u Evropi

Izuzev Luksemburga, Tallinna i Vallette, gdje je javni prijevoz besplatan, trenutno su najjeftinije mjesečne ili godišnje karte u Pragu, Bratislavi, Rimu i Beču

08.05.2023. 14:23
  • Podijeli:
tramvaj - anadolija-644f847635681.webp Foto: Anadolija

Luksemburg, Malta i Austrija imaju najpovoljniji javni prijevoz u Europi.

Slovenija i Ljubljana su među 30 zemalja, odnosno gradova na 14. mjestu, prema Greenpeaceovoj analizi srednje i istočne Europe.

Greenpeace je pozvao zemlje da uvedu povoljne karte za javni prijevoz, a Europsku komisiju da to omogući.

"Svrha poziva je uvođenje jedinstvene klimatske karte koja bi vrijedila u cijeloj Europi", poručuju iz Greenpeacea, napominjući da su istraživanja pokazala da je javni prijevoz u mnogim zemljama preskup.

Pristupačan javni prijevoz najbrži je način rješavanja krize troškova života i klimatske krize, ističu.

Na ljestvici su iza tri najbolje zemlje bile Njemačka, Kipar, Španjolska, Švicarska, Mađarska, Nizozemska, Estonija, Češka, Belgija i Irska. Luksemburg je dobio svih mogućih 100 bodova, a ispred Slovenije koja je dobila 18 bodova. Bugarska je posljednja s nula bodova, a slijede Grčka i Hrvatska s po dva boda.

Među gradovima, Tallinn, Luxembourg i Valletta najbolje su prošli u pogledu pristupačnosti javnog prijevoza, osvojivši sve moguće bodove. Slijede Prag, Bratislava, Madrid, Rim, Beč, Atena, Sofija, Nikozija, Varšava, Bruxelles i Ljubljana sa 79,8 bodova. Posljednja tri mjesta su Amsterdam, London i Dublin, koji su dobili 48, odnosno 40 i 36 bodova.

Prema analizi, Dublin, Pariz i Amsterdam su najskuplji gradovi u EU za javni prijevoz, jer tamo cijena dugoročnih karata po punoj cijeni prelazi 2,25 eura po danu.

Izuzev Luksemburga, Tallinna i Vallette, gdje je javni prijevoz besplatan, trenutno su najjeftinije mjesečne ili godišnje karte u Pragu, Bratislavi, Rimu, Beču i privremeno u Madridu, budući da nakon korekcije razine cijena karte u tim mjestima koštaju 0,85 eura ili manje dnevno, navodi Greenpeace.

Karte za javni prijevoz u EU oporezuju se u prosjeku 11 posto PDV-om, što je više od mnogih drugih osnovnih usluga i potrepština. Sedam članica EU trenutno oporezuje javni prijevoz na isti način kao nakit ili luksuzne satove. Istodobno je PDV na prekogranične zrakoplovne karte u EU jednak nuli, zbog čega je cijena prijevoza koji zagađuje okoliš niska, a prijevoz prihvatljiv za klimu ostaje skup, upozorila je organizacija.

Jednostavni i pristupačni sustavi prodaje karata trebali bi biti uspostavljeni diljem Evrope. Uvođenje jednostavnih i pristupačnih cijena prijevoza primjenjivih na sva sredstva javnog gradskog prijevoza pitanje je socijalne pravde i ključno je za smanjenje ovisnosti o fosilnim gorivima, poboljšanje kvalitete okoliša i borbu protiv klimatskih promjena. To je ujedno i najbrži mogući način da se situacija popravi, jer bi se to moglo postići u roku od nekoliko tjedana, naveli su.

"Klimatske karte za sve u EU mogle bi smanjiti emisije CO2 za 25 milijuna tona, što je jednako svim emisijama u Latviji i Litvi. To bi se dogodilo kada bi se samo pet posto putovanja automobilom prebacilo na javni prijevoz diljem EU-a," ilustrirali su.

Za njihovo financiranje, navode u organizaciji, postoje rješenja poput poreza na dobit tvrtki koje koriste fosilna goriva, poreza na kerozin ili uvođenje PDV-a na međunarodne zrakoplovne karte. Prelaskom na javni prijevoz smanjili bi se troškovi koje automobili uzrokuju nesrećama i negativnim utjecajima na zdravlje i okoliš.

Stručnjak za promet za Greenpeaceovu kampanju "Mobilnost za sve" Herwig Schuster podsjetio je da milijuni ljudi ovise o autobusima, tramvajima i vlakovima kako bi došli na posao, u školu, sastali se sa svojim obiteljima i prijateljima te sudjelovali u društvu na održiv način.

"Vlade moraju uvesti jednostavne i pristupačne klimatske karte za javni prijevoz, smanjiti troškove ljudi i smanjiti potrošnju nafte, što vodi naš planet u klimatsku katastrofu", rekao je

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()