Budućnost je stigla: Vozila trećeg nivoa autonomije su na putevima

Mercedesova vodeća luksuzna limuzina, S-Klasa, bila je pionir i postavljač trendova kada su u pitanju buduće tehnologije za putničke automobile

09.12.2023. 10:22
  • Podijeli:
bosch-i-vw-autonomna-vozila-daniel-naupold-dpa.jpg

​Sada kada Mercedes uvodi tehnologiju SAE nivoa 3 bez vozača u Njemačku i SAD, pitanje koje se svi na automobilskom tržištu postavljaju je "kada i kako će se ovo preliti na masovno tržište?"

Iznova i iznova, Mercedesova vodeća luksuzna limuzina, S-Klasa, bila je pionir i postavljač trendova kada su u pitanju buduće tehnologije za putničke automobile. Možda neće uvijek biti prvi koji će usvojiti novu tehnologiju, u stvari, Honda je tehnički prva počela sa nivo 3 vozilima. Nivo 3 u Njemačkoj i SAD znači da će, po prvi put, vozači u ovim zemljama moći da skinu ruke sa volana, noge sa pedala i paze na vožnju.

Ostali će se uskoro pridružiti klubu trećeg nivoa. Tesla, General Motors i Ford mogu ponuditi vožnju bez upotrebe ruku na autoputevima u SAD, ali nijedan od ovih sistema nije sertifikovan za nivo 3. Ova razlika znači da vozač uvijek treba da obrati pažnju na to šta vozilo radi. Štaviše, vozač je uvijek odgovoran za vozilo, a ako dođe do nesreće, onda okrivljavanje automobila koji voze vjerovatno neće pobijediti na sudu. Međutim, sada kada Mercedes ima sertifikovano vozilo nivoa 3, oni će brzo reagovati.

Čak ni ovo nisu glavna vozila. Tesla sada naplaćuje 15.000 američkih dolara za svoje vrhunske funkcije "potpune samovožnje", dok su Super Cruise i Blue Cruise iz GM-a i Forda, dostupni samo na vrhunskim vozilima. Biće potrebno malo više vremena da tehnologija prodre na masovno tržište.

Ukupno tržište automobila se polako automatizuje tokom vremena, sa naprednim sistemom za pomoć vozaču (ADAS) koje sve više usvajaju i mogućnosti. Danas je teško kupiti vozilo bez funkcija kao što su automatsko kočenje u nuždi (AEB), adaptivni tempomat ili sistemi za pomoć pri zadržavanju trake (LKAS). U stvari, IDTechEk je izmjerio da je broj vozila nivoa 2, koja kombinuju ACC i LKAS, porastao za 20 odsto između 2021. i 2022. IDTechEk očekuje da će 2023. godine vozila nivoa 2 činiti skoro 41 odsto prodaje novih automobila, što je skoro duplo više procjenjeno na 21 odsto u 2020.

Karakteristike kao što su ACC i LKAS sada bi se mogle nazvati mainstream, sa 91 procenata automobila koji se danas prodaju ili imaju ACC kao standard ili opciju i 86 odsto za LKAS. Međutim, bilo je potrebno više od 15 godina da se dođe do ove tačke, pri čemu je LKAS prvi put viđen 2007., a ACC 1999. Prikladno je da je Mercedes S-Klasa prvi usvojio ACC sistem koji je kontrolisao gas i kočnice kako bi održao razmak do vozila ispred, prenosi "AutoBlog". Dakle, pitanje je da li će biti potrebno još 15 godina, 20 godina ili čak više da se SAE nivo 3 smatra glavnom tehnologijom? I pored toga, koliko dugo će industrija čekati na sisteme nivoa 4?

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()