Danas svi hoće bicikl: Kako je Portugal postao velesila

Portugal je postao najveći evropski proizvođač bicikala i dijelova za njih.

10.09.2022. 11:45
  • Podijeli:
biciklisti-anadolija-1 Cropped (1).jpg Foto: Anadolija

Kažu da je tajna u znanju, ali i nižim platama nego u Nemačkoj ili Italiji. Branši se predviđa vrtoglavi rast jer su bicikli opet u modi.

Bicikli s ramom od bambusa, trkački bicikli od karbona i s najlakšim sjedištem na svijetu od samo 35 grama, ali i obični bicikli za svakodnevicu: sve se to proizvodi u Portugaliji, zemlji koja se posljednjih godina popela na poziciju najvećeg proizvođača u Evropi.

„Mi smo prošle godine izvezli bicikala i opreme u vrijednosti od 600 miliona evra, a ove godine će ih biti još više“, kaže Gil Nadais, glavni sekretar portugalskog udruženja proizvođača bicikala „Abimota“.

Ispred Italije i Njemačke

Od 2020. Portugalija je najveći proizvođač bicikala u Evropi, a prednost pred konkurencijom iz Italije i Njemačke bi se mogla i dodatno povećati. „Solidno znanje, inovativnost, kvalitetna i povoljna radna snaga i fleksibilnost: to su glavni razlozi za iznenađujući uspjeh portugalske biciklističke industrije“, kaže Nadais.

Filip Mota, direktor proizvođača bicikala „Insajkls“ iz gradića Anadije u centralnoj Portugaliji, jedan je od zaslužnih za uspjeh. Međutim, čak je i njega iznenadio ovaj uzlet. Od 2009. se broj zaposlenih u njegovom preduzeću povećao s 40 na 300. Ove godine „Insajkls“ će proizvesti 250.000 bicikala u vrijednosti od 80 miliona evra.

U proizvodnim halama u Anadiji, koja se naziva biciklističkom metropolom Portugalije, radnici mjesečno zarađuju između 800 i 1.000 evra, znatno manje nego kolege u Njemačkoj.

Zbog sitnih dijelova roboti još uvek ne dolaze u obzir. Velika pažnja se obraća na kvalitet. „Svaki radnik kontroliše ono što je napravio radnik prije njega“, objašnjava Filipe Mota.

Bicikli za druge marke

Na jednoj od proizvodnih linija se sklapaju bicikli za kompaniju „Lajm“ (Lime), koja iznajmljuje ulične bicikle. „Devedeset odsto naše proizvodnje otpada na međunarodne marke, oko deset odsto su bicikli s našim logom koji se mogu kupiti širom svijeta“, kaže Mota.

Takav je slučaj i s ostalim portugalskim proizvođačima bicikala. „Najvažnija je proizvodnja za druge, međunarodne marke“, kaže Nadais iz „Abimota“ koja zastupa interese preko 24.000 zaposlenih u biciklističkoj industriji Portugala.

Branši se predviđa vrtoglavi rast od 30 odsto godišnje zahvaljujući velikoj potražnji za električnim biciklima.

Vodeći i u sektoru biciklističke opreme

I u sve unosnijem sektoru biciklističke opreme mnogo komponenti dolazi iz Portugalije. „Mnoga sjedišta za djecu, i okviri od karbona, sjedišta ili oprema za teretne bicikle dolaze iz Portugala, a kupci to najčešće i ne znaju“, ponosno govori Nadais.

Filip Mota je doživio transformaciju portugalske biciklističke industrije. Prošla su vremena glomaznih čeličnih i jednostavnih dvotočkaša, piše DW.

„Danas proizvodimo sve: od bicikala za 199 do onih za 12.000 evra", kaže Mota. Gradić Anadija bi uskoro mogao da postane ne samo biciklistička metropola Portugalije nego i cijele Evrope.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()