Kako je vještičarenje postalo industrija vrijedna više milijardi dolara

Komercijalizacija vještičarenja omogućila je modernim vješticama da financijski napreduju bez straha da će biti spaljene na lomači

31.10.2022. 22:15
  • Podijeli:
vještica, pixabay-1665993078174.webp Foto: Pixabay

"Ljudi poštuju čarobnjake. Ali vještice, bože moj, moramo ih spaliti", rekla je jednom Yoko Ono

Vještice su stoljećima bile klevetane zbog njihove percipirane mračne moći i utjecaja, no je li taj strah mogao proizaći iz njihova komercijalnog uspjeha?

Vještice su bile pametne poslovne žene od 13. stoljeća, kada su 'cvjetale' u primorskim gradovima Škotske, Engleske i Finske. Danas su vještičje igračke, kristali i setovi napitaka veliki biznis, a zanat je čak bacio čaroliju na neke globalne robne marke.

Pomaganje mornarima, liječenje seljana

Prije otprilike 800 godina, praznovjerni mornari tražili su morske vještice kako bi kupili čvorove za vjetar – čarobne užadi s tri čvora. Vjerovalo se da odvezivanje jednog donosi povjetarac, dva jači vjetar, a tri izazivaju buru, piše Big Think.

Kad su žene ubijene tokom lova na vještice u ranom novom vijeku oko 1450. do 1750., mornari su tražili druge metode za kontrolu vjetra. Ali seljani koji sebi nisu mogli priuštiti liječnike više su ovisili o njima.

Mnoge vještice bile su izvrsni iscjelitelji unatoč tome što im je u 13. stoljeću zabranjeno bavljenje medicinom. Ponudile su razne tretmane koji se i danas nalaze u lijekovima. 

To uključuje koru vrbe za upale (aspirin je razvijen iz kemikalije pronađene u deblu vrbe), češnjak za kolesterol (iako istraživanja o njegovoj učinkovitosti nisu uvjerljiva) i mast od kokoši, velebilja i mandragore. 

Iako je sada ne koristimo za letenje, biljka kokošinjac sadrži hioscin koji se koristi za mučninu od kretanja, a velebilje sadrži atropin, relaksant mišića.

U 17. stoljeću u Francuskoj vještice su mogle zaraditi za život prodajući ljubavne napitke i otrove. Catherine Deshayes, poznata i kao La Voisin, zgrnula je bogatstvo prodajući ženama napitke za trovanje supružnika ili konkurenta, uključujući ljubavnicu Luja XIV. Obavljala je i pobačaje. Deshayes je spaljena na lomači 1680.

Lovci na vještice često su se prema neovisnim ženama odnosili sumnjičavo. Između 1620. i 1725. u Novoj Engleskoj, 89% žena kojima se sudilo za vještičarenje bile su bogate, bez muške djece ili muške braće i sestara koji bi dijelili njihovo nasljedstvo.

Od poganskih rituala do društvenih mreža

Deshayes je bila sotonistica. Prodavači vjetra bili su pogani jer se nisu pridržavali kršćanskih uvjerenja. Ipak, sredinom 20. stoljeća doveli su put do razvoja Wicca oblika modernog vještičarenja.

Godine 1954. Gerald Gardner, koji se smatra utemeljiteljem moderne Wicce, objavio je knjigu Witchcraft Today i osnovao svoj prvi coven. Do 2014. Pew Research Center procjenjuje da je gotovo milijun Amerikanaca identificiranih kao Wiccani ili pogani.

Duhovni putovi dolaze s opremom, bilo da se radi o brojanicama, tamjanu ili kristalima. Dakle, poput vjetrovitih čvorova prodanih mornarima iz 13. stoljeća, vještičarstvo ima trajni potencijal prihoda.

U mračnim noćima obasjanim mjesečinom, Renate Daniel, vlasnica male tvrtke i vještica iz Newcastlea, može se naći kako radi ili na groblju u Wollombiju u Novom Južnom Walesu, polažući cvijeće na nadgrobne spomenike dok turistima pokazuje ili pomaže u istraživanju paranormalnog .

Vještice mogu kombinirati različite duhovne prakse uz svoje vještičarenje. Vještica iz Sidneja, Janine Donnellan, kombinira iscjeliteljsku magiju s reikijem i balansiranjem čakri

Knjige poput one koju je napisala glazbenica Fiona Horne i tvrtke poput Witchin' Wares služe za oko 22.000 Australaca koji se identificiraju kao Wiccani i pogani.

Vještičarenje za većinu praktičara nije samo trgovina. Donnellan kaže da ima "nekoliko ljudi u zamrzivaču" – što znači da je radila čarolije koje su trebale zadržati negativnu energiju tako što je stavila nečije ime u vrećicu, napunila je vodom i zamrznula.

Američka industrija psihičkih usluga,  uključujući čitače dlanova, medije i astrologe, vrijedi 2,2 milijarde američkih dolara, uglavnom malih poduzeća.

Pametne vještice napreduju na internetu. #witchtok na TikToku ima više od 5,3 milijarde pregleda, a #witchofinstagram ima više od 5,5 miliona objava. Na Etsyju možete kupiti više od 400.000 proizvoda s oznakom "vještica", od svijeća do boca s čarolijama do ogrlica s pentagramom.

Korporativno vještičarenje

Ne uključuju se samo vidovnjaci iz vikendice i online influenceri. Velike korporacije istražuju mistično s mješovitim uspjehom.

Ouija ploču, alat za koji su vještice i spiritualisti govorili da im pomaže u komuniciranju s duhovima, patentirala je 1891. tvrtka Kennard Novelty. 

U roku od godinu dana tvrtka je narasla s jedne tvornice u Baltimoreu na dvije u Baltimoreu, dvije u New Yorku, dvije u Chicagu i jednu u Londonu. Do 1967. patent je bio u rukama tvrtke igračaka Parker Brothers, a godišnja prodaja dosegla je 2 milijuna - više od Monopoyja.

U 2018., kozmetički div Sephora lansirao je svoj "Starter Witch Kit"  koji sadrži kadulju, tarot karte i rozenkvarc. Nakon što su ga vještice diljem svijeta osudile kao kulturno prisvajanje, Sephora je povukla proizvod s tržišta.

Ova kontroverza nije razuvjerila druge korporacije. Prošle godine Airbnb je ponudio rituale jesenskog ekvinocija kao blagdansko iskustvo. Urban Outfitters prodaje štapiće za mrlje, tarot karte i kristale u svojim trgovinama u SAD-u i držače mirisa u obliku vještičjih šešira u australskim prodajnim mjestima. Booktopia prodaje tarot karte.

Vještice također mogu tražiti globalno priznatu marketinšku ikonografiju u obliku crnog šešira. Iako je COVID prigušio Noć vještica, još uvijek se očekuje da će Amerikanci potrošiti 8 milijardi američkih dolara na praznik poganskih korijena.

Komercijalizacija vještičarenja omogućila je modernim vješticama da financijski napreduju bez straha da će biti spaljene na lomači, utopljene ili mučene. Sada, nakon izlaska iz ormara za metle, nema povratka.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()