I ovo se istražuje: Ko bolje vozi čovjek ili računar?

Najčešća predrasuda su saobraćajne nesreće vozila s pješacima.

24.06.2024. 20:24
  • Podijeli:
automobil, žena vozač, vozačica, saobraćajni prekršaj, kazna, vožnja - shutterstock-65ee1ab251283.webp Foto: Shutterstock

​Mohamed Abdel-Ati i Šengksuan Ding sa Univerziteta Centralne Floride u Orlandu detaljno su analizirali okolnosti preko 37 hiljada sudara u saobraćaju, a u 2.100 slučajeva su u prometnoj nezgodi učestvovala vozila s visokim stepenom ili potpunom samostalnošću, dakle, “vozilo” je računar.

Iako neki podaci u nesrećama koje su se dogodile nisu potpuni, dovoljno je elemenata po kojima nesumnjivo mogu utvrditi – računar je bolji za upravljačem od čovjeka, piše “Deutsche Welle”.

Najčešća predrasuda su saobraćajne nesreće vozila s pješacima. Vjeruje se da samo čovjek za volanom može naslutiti “šta misli” učiniti pješak, čak i u njegovoj ludosti i nepažnji, te da će bolje reagovati. Ne, to nije tačno: kad je čovjek bio za volanom, 15 odsto sudara bilo je s pješacima, a kod sudara s “vozačem” računarom – 3 odsto.


U 20 odsto “ljudskih” sudara posve je očito da vozač ne gleda i uopšte ne razmišlja o stanju u saobraćaju, što se računaru ne može dogoditi. Isto tako, u direktnom udarcu – sudar “običnog” s autonomnim vozilom – u čak tri četvrtine slučajeva krivo je bilo vozilo s čovjekom za volanom.

U vožnji auto-putem slobodno se možete pouzdati u računar – pogotovo po magli. Čovjek u okolnostima takve smanjene vidljivosti vidi cestu najviše petnaestak metara pred haubom motora, a senzori računara vide stotinjak metara. Tako je s računarom čak sedam puta manje sudara. Kod kiše i drugačijeg ponašanja vozila na putu, na tri sudara s čovjekom biće dva sudara s računarom.

Okolnosti u kojima će čovjek ipak biti bolji su sudari pri skretanju i u uslovima u kojima senzori automobila još “ne vide” dovoljno jasno – u sumrak i zoru. Stručnjaci procjenjuju da “inteligenciju” računara treba još naučiti da se snalazi u tim okolnostima, ali tu je problem: programerima treba više pravih sudara da bi naučili računar.


Ali, analitičarima ovog Univerziteta dodatni je problem to što i čovjek i računar u današnjim automobilima voze predobro. Statistički, mogućnost sudara je tek na svakih 100 hiljada pređenih kilometara, tako da se i sudari događaju samo u izuzetnim okolnostima.

Ljudskim vozačima svakako će se svidjeti i konstatacija da će računar prije napraviti kompletnu glupost u prometu: blokiraće vozilo hitne pomoći ili nečiji slobodan izlaz na put jer “ne shvata” sve okolnosti zbivanja u saobraćaju.

U San Francisku već postoji i pravi “pokret otpora” autonomnim vozilima. Jedno udruženje biciklista na haubu voli im stavljati saobraćajni tuljac, a s takvim pilonom “pred nosom” kamere računara potpuno poblesavi – i auto se neće više pomjeriti s mjesta.

Ali zaključak ipak jeste: “Temeljem rezultata modela procjene, moguće je zaključiti da su visoko automatski sistemi vožnje zbog svojeg objektnog prepoznavanja i izbjegavanja, preciznog upravljanja i boljeg donošenja odluka u većini scenarija sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi”, piše u ovom istraživanju, navodi “Index”.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()