Kako je duks Aleksandra Vučića zapalio internet: Društvene mreže su moćan alat

“Izgledati spontano izuzetno je važno u političkoj onlajn promociji"

18.05.2022. 13:34
  • Podijeli:
dm.jpg

Društvene mreže su alat koji su političari širom svijeta prepoiznali i odlučili da vješto koriste u svrhe lične promocije, objava, a nerijetko i sukoba mišljenja sa političkim protivnicima ili neistomišljenicima na društvenim mrežama.

Skoro svakodnevno mediji prenesu neki popularni ili korisni status, najčešće tweet koji političar objavi kako bi brže i jednostavnije dospio do javnosti.

Marketing konsultant iz Banjaluke Srđan Dukić govoreći za UNU o kontekstu uloge društvenih mreža u svrhe politike, kaže da upotrebom društvenih mreža političari neće magično osvojiti glasove, niti će postići bilo kakav drugi politički cilj.

Ipak, među mnogim političarima,smatra on, kao i u većini političkih stranaka, i dalje vlada uvjerenje da se na društvenim mrežama “mora biti”, kao da samo postojanje na mrežama osigurava politički rezultat.

"Razlog zbog kog postoji takvo uvjerenje leži u činjenici da su društvene mreže zaista izuzetno moćan alat, toliko moćan da skoro svi osjetimo snagu uticaja onih medija i ljudi koji se mrežama ozbiljno bave"

"Ukoliko se koriste na pravi način, a to podrazumijeva ozbiljnu posvećenost, prije svega pripremi i izradi adekvatnog sadržaja, a potom i korištenju specijalnih programa za objavu tzv. “sponzorisanih oglasa” i njihovo targetiranje, ove internet platforme mogu da pokrenu društvene “tektonske promjene” i da ozbiljno utiču na društveno-političke procese", kaže Dukić.

Internet kampanja

Na primjer, jedan od razloga zbog kojih je Mark Cukerberg, osnivač i direktor kompanije Meta, u čijem vlasništvu je platforma Fejsbuk, dugo i mučno saslušavan pred američkim Kongresom, upravo je uvjerenje tamošnje stručne javnosti kako su Fejsbukovi alati i algoritmi omogućili izuzetno efikasnu internet kampanju bivšem američkom predsjedniku Donaldu Trampu – toliko jaku da je 2016. godine predstavljala odlučujući tas na vagi, prema mišljenju mnogih političkih analitičara. 

"Zanimljiva je priča upravo iz vremena tadašnjih izbora, kada je grupa entuzijasta iz Velesa u Sjevernoj Makedoniji napravila internet portal za izradu lažnih vijesti, a koje su pisane u korist predsjedničkog kandidata Donalda Trampa. Autori su navedene vijesti intenzivno promovisali na društvenim mrežama i uspjeli su da ostvare toliko snažan uticaj da su svih ovih godina nakon toga intenzivno pod lupom američke javnosti, pa čak i predmet istraživanja koje sprovode timovi svjetskih univerziteta, poput Internet observatorije Univerziteta u Stanfordu, što je naročito zanimljivo kada uzmemo u obzir da su portali nastali na drugom kraju svijeta", kaže Dukić.

Kao sa prijateljem na kafi

Dodaje da sadržaj koji nastaje u svrhu političkog oglašavanja na društvenim mrežama mora da predstavlja što uvjerljiviju imitaciju stvarnosti, kako bi se rezultati takvog oglašavanja značajnije osjetili.

"Praktično, to znači da bi političari trebalo da komuniciraju jednostavno sa svojom publikom, obraćajući im se što ličnije, skoro pa kao sa prijateljem na kafi, kako bi poruka mogla efikasno da se prenese. Što su političari na društvenim mrežama plastičniji i formalniji, to publika više ignoriše ponuđeni sadržaj jer smatra da ga ne priprema političar lično, već da mu naloge i stranice na društvenim mrežama vode PR timovi", jasan je Dukić.

Koliko je važna neposrednost u obraćanju pokazuju i primjeri stranih političara koji se često obraćaju publici kroz video zapise koji djeluju kao da su ih snimali sami, često u stambenom ili nekom drugom opuštenijem prostoru. Jedan od sjajnih primjera je mlada američka kongreskinja Alexandria Ocasio-Kortez koju na Instagramu prati više od 8,5 miliona ljudi, a čiji sadržaji svakodnevno imaju milionske preglede.

"Kada je riječ o domaćim političarima, predsjednik Srbije Aleksandar Vučić često u moru sadržaja o tekućim državničkim aktuelnostima “ubaci” i pokoju fotografiju opuštenijeg sadržaja ili video obraćanje u kojem svakodnevnim i jednostavnim jezikom govori o političkim dešavanjima. Na taj način, ne samo što direktno povećava interesovanje publike na društvenim mrežama, nego stvara okolnosti da se sadržaji sa mreža prenose na druge medije i kanale komunikacije", kaže Dukić za UNU.

Duks Aleksandra Vučića

Zanimljivo je primijetiti, dodaje on, da je veliki broj tekstova koji se tiču omiljenog duksa predsjednika Vučića objavljen na internet portalima, a zato što se on nekoliko puta u njemu fotografisao i snimao za društvene mreže, pa su čak i televizijske emisije bile posvećene tom detalju, što je odličan primjer kako i jednostavne stvari, zahvaljujući internetu, mogu postati posebne i sjajan PR alat.

"Dakle, mogli bismo da zaključimo da je “izgledati spontano” izuzetno važno u političkoj promociji na društvenim mrežama, jer na taj način publika percipira da političar sam sebi vodi određenu društvenu mrežu. Međutim, česte su situacije kada je svima jasno da pojedini političari, a naročito funkcioneri, ne stvaraju sadržaj za svoje društvene mreže. Nekada je više nego očigledno da oni nemaju ni uvid u to šta se komunicira preko stranica i profila koji glase na njihovo ime, što može da preraste u žestoku anti-reklamu", objašnjava Dukić.

"Političari koji pokreću društvene mreže mjesec dana prije izbora i koji očekuju da im navedene medije uređuju drugi ljudi bez njihovog učešća, sebi bi uštedili vrijeme i novac ukoliko bi jednostavno odustali od takve promocije"

Ma koliko bili popularni, kaže naš sagovornik, niko ne želi da prati statične stranice u kojima se ponavljaju isprazne političke fraze i ono čuveno “na sastanku smo razgovarali o predstojećim aktivnostima”.

"Situacija je još drastičnija kada su mladi ljudi u pitanju, jer oni ne tolerišu bilo šta što je “fejk”, a ukočena profilna fotografija nastala u stranačkim prostorijama sigurno neće biti dovoljno dobar razlog za taj jedan “follow”", smatra Dukić.

Da rezimiramo, društvene mreže su naročito moćni alati koji imaju ogroman potencijal da utiču na društveno-političku stvarnost, ali njihova efikasnost u potpunosti zavisi od kvaliteta sadržaja koji je predviđen za objavu.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()