Opet ispaštaju građani: Sve veći broj proizvoda sa sve manjim pakovanjima

Tako građani iz dana u dan primijećuju da, dok se smanjuje gramaža i litraža brojnih prehrambenih proizvoda, njihova cijena ostaje ista, a nerijetko i viša

10.05.2024. 16:23
  • Podijeli:
prodavnica, supermarket, kupovina, namirnice, kupac - shutterstock-65bb99f2ecf97.webp Foto: Shutterstock

Broj proizvoda koji imaju sve manja pakovanja na policama trgovina sve je veći.

Tako građani iz dana u dan primijećuju da, dok se smanjuje gramaža i litraža brojnih prehrambenih proizvoda, njihova cijena ostaje ista, a nerijetko i viša.

Smrznuto voće

Nije nepoznanica da je prava rijetkost kupiti čokoladu od 100 grama, pakiovanje riže od kilogram, jogurt od 200 grama i slično, a u zadnje vrijeme građani uočavaju da su značajna smanjenja pakovanja smrznutog voća i povrća, kao i ribe. Najprije se gramaža sa 500 smanjila na 450, a potom na 300.

Takođe, pakovanja smrznutog povrća u briketima, poput, špinata sada teže 650 umjesto ranijih 750 grama. I, proizvođači maslaca koji je u BiH skuplji nego u skandinavskim zemljama, sve više pribjegavaju pakovanju od 200 umjesto klasičnih 250 grama. Ta pojava je primijećena i u farmaceutskoj industriji, pa se tako u lijekovima kutija i suplemenata rijetko može naći isti broj tableta kao ranije.

I u udruženjima potrošača bilježe porast broja proizvoda s manjom ambalažom. Svjesni su, kako kaže Marin Bago, čelnik Udruženja „Futura“ da to opravdano izaziva ljutnju potrošača. Međutim, kako naglašava, takvi slučajevi ne dovode do kršenja prava potrošača.

– Da budemo sasvim jasni, tu se radi o klasičnom poskupljenju umotanom u celofan. To je, zapravo, skriveni ili obmanjujući marketing. Svjedoci smo da ta manja pakovanja brojnih proizvoda drže iste ili u brojnim slučajevima više cijene i da smo, ustvari, za isto ili više novca dobili manje – govori Bago.

Posebne oznake

U brojnim zemljama se pokušavaju izboriti, prvenstveno, sa „šrinklacijom“ s ciljem zaštite svojih potrošača. Prva koja je u tome uspjela je Francuska, čiji će trgovci morati kupce obavještavati o smanjenom pakovanju proizvoda koje ne prati adekvatno smanjenje cijena. Takvi proizvodi na policama trgovina moraće imati posebne oznake, piše Avaz.

Za pojavu smanjivanja gramaže i litraže proizvodima po istoj, ali i većoj cijeni je skovan termin „šrinkflacija“.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()