Jesu li nas pogrešno učili? Zašto proljeće ne počinje 21. marta?

Iako se u školi uči da je datum proljetnoga ekvinocija 21. marta, zadnji put je ravnodnevnica tada nastupila 2007. godine – i neće ponovno sve do 2102.

20.03.2024. 10:06
  • Podijeli:
proljece-safrani-pixabay.jpg

Ekvinocij ili ravnodnevica (lat. aequinoctium) astronomski je događaj, tj. trenutak kada se Sunce u prividnom godišnjem gibanju nebom nađe na "nebeskom ekvatoru". To se događa dvaput u godini, oko 21. marta (proljetna ravnodnevica) i oko 23. septembra (jesenska ravnodnevica).

Iako se u školi uči da je datum proljetnoga ekvinocija 21. marta, zadnji put je ravnodnevnica tada nastupila 2007. godine – i neće ponovno sve do 2102. Martovski ekvinocij je proljetni ekvinocij na sjevernoj hemisferi, a jesenski na južnoj. Za vrijeme ekvinocija solarna deklinacija je 0 stepeni, odnosno tačka na zemlji na koju Sunčeve zrake padaju okomito u tom je trenutku tačno na ekvatoru. Za proljetnog i jesenjeg ekvinocija Zemljanima Sunce izlazi tačno na istoku, a zalazi na zapadu, a dan i noć traju jednako dugo. Astronomsko proljeće traje sve do ljetnog solsticija, 21. juna.

Ekvinociji su, kao i solsticiji, tokom povijesti bili markeri godišnjih doba. Martovski ekvinocij oduvijek se doživljavao kao vrijeme ponovnog buđenja, rođenja i obnove. Nakon zimskog perioda mirovanja i u prirodi se ponovo pokreće ciklus rasta i plodnosti, novog života koji svoj bujni vrhunac doživljava u ljeto. Ekvinocij je i znak za početak novog poljoprivrednog ciklusa, pa se i simbolika sadnje sjemena i danas često susreće i kao religijski i kao sasvim svjetovni običaj.

U religiji i mistici starih civilizacija ekvinocij se često obilježavao raznim solarnim festivalima u koje je uključeno sve što ima veze sa započinjanjem novog životnog ciklusa. Zbog toga su mnoge kulture slavile martovski ekvinocij kao prvi dan nove godine, a među zanimljivijim proslavama proljetnog ekvinocija i dalje je ona u drevnom majanskom gradu Chichen Itza, u kojem su brojne građevine projektirane tako da se kroz njihove otvore mogu pratiti astronomski događaji, pa tako i ekvinociji.

U Zodijaku je datum ekvinocija početak prvoga znaka u ciklusu, babilonski kalendar započinjao je s prvim punim mjesecom nakon martovske ekvinocije, židovska Pasha počinje u noći punog mjeseca nakon ožujskog ekvinocija, kršćanski Uskrs prve je nedjelje nakon punog mjeseca po astronomskom početku proljeća.

Početak proljeća povezivao se s Afrofitom s Cipra, egipatskom Hathor i starogermanskom Ostarom. Ostara (Eostre ili Eastre), germanska boginja proljeća i zore, odgovorna je za ime mnogo mlađega kršćanskoga Uskrsa, koji je također, uz datum, preuzeo i simboliku ponovnoga rađanja i pobjede svjetla nad mrakom i života nad smrću. Zec se u štovanju Ostare koristio kao simbol plodnosti, a odatle je dospio u zapadnjačku uskrsnu simboliku. Ime Ostara povezano je s imenom grčke božice zore Eos, a oba se mogu pratiti do protoindoeuropske božice zore.

“Naša” pak Vesna, slavenska božica proljeća i njezina personifikacija, prema legendi je pobjeđivala zimu (tj. božicu Moranu), a donosio ju je bog vjetra Stribog. Dolazak Vesne u našim se krajevima obilježavao raznolikim običajima, a jedan od njih bio je bojenje jaja, obično u crvenu boju, koja su se potom poklanjala drugima.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()