Jedan od najstresnijih, ali najpoželjnijih poslova: Šta znači biti kontrolor leta?

Tačke na monitoru nisu obične i bilo kakve tačkice. To su sve živi ljudi koji su trenutno u vazduhu

29.10.2023. 20:25
  • Podijeli:

Njihovi kompjuteri se nikada ne gase. Prijatan let i dobar dan – žele putnicima svaki dan. Obavljaju jedan od najstresnijih, ali i najpoželjnijih poslova na svjetu. Oni su kontrolori leta, neba.

Tačke na monitoru nisu obične i bilo kakve tačkice. To su sve živi ljudi koji su trenutno u vazduhu.

O njima u vazduhu brinu kontroli sa zemlje. Njihov osnovni zadatak je izbjeći situaciju da se avioni sretnu.

''Raspolažemo sa takvim alatima koji daju upozorenja na 20 min, imate upozorenja  na 5 minuta i onda do 120 sekundi'' - kaže za UNA TV načelnik oblasne kontrole leta BHANASA-e Dalibor Ninković.

A kada se oglasi upozorenje, kontrolor hitno traži rješenje.

''Moramo da što prije reagujemo ili da spustimo avion ili da ga vratimo na početnu rutu da izbjegnemo gubljenje separacije'' - kaže kontrolor Boris Gavrić.

Loši vremenski uslovi, posebno oblačnost su najgori za kontrolu leta. Najstresniji trenutak tada je gubljenja veze sa pilotom.

''Turbulencije, piloti mjenjaju kurs bez pitanja pa nas dovedu u poslednji čas da reagujemo, nisu te situacije česte, hvala Bogu, ali kad ih imam, zapmatim ih i nisu ugodne'' - kaže za UNA TV Igor Kremenović koji posao kontrolora radi već 10 godina.

Kontroliri rade sat i po. Nakon predaje smjene imaju sat vremena odmora. I tako u krug. U pauzama biraju šta će da rade.

''Imamo reakreativne sobe, stoni tenis, igrice, teretanu, neko sjedi i odmara, gleda TV'' kaže Kremenović.

Kontrolori imaju 30 dana godišnjeg, plus 15 dana rekreativnog odmora u zimskom periodu. Plata od nekoliko hiljada maraka. Ali, da bi došli do toga, mnogo je muke. Nakon selekcije, slijede i godine školovanja. Engleski jezik, sposobnost snalaženja u prostoru, obavaljanje više zadataka istovremeno, toelrancija na stres, psiho testovi – sve to moraju da prođu i polože.

''Jako trnovit put je do ovog mjesta, teško i stresno, ali preko trnja do zvijezda'' - kaže  Boris Garić koji kao kontrolor radi tri godine i koji je Poljoprivredni fakultet, za sada, zamjenio sa kontrolisanjem neba.

Ljekraski pregledi se do 40-e godine rade na svake dvije, a poslije 40-e na svakih godinu dana. Ako ne prođu pregled, pozdravljaju se s poslom. A oni koji prođu škole, obuke i dobiju posao kontrolora, imaju jasno definisan ugovor koliko morajud a ostanu u kompaniji. Odluče li da promejen radno mjesto, moraju da vrate sav uložen novac u školovanje.

''To školovanje je skupocjeno. Ne možemo sebi jednostavno priuštiti da nekog odškolujemo i izgubimo u godini dana'' - kaže načelnik oblasne kontrole Dalibor Ninković koji broji 25 godina staža u ovoj oblasti. NIkada se nije pokajao, jer, kaže,  koliko je on sebe dao poslu, toliko je i posao dao njemu.

Na poslednjem konkursu prošlo je 25 kandidata, a 400 je bilo prijavljenih. Na osnovu svega što smo vidjeli u kontrolom centru, svi oni koji se plaše visine i leta kao i sam autor ovog priloga, mogu možda malo i da odahnu za ubuduće.

Svi oni koji trenutno lete, ne treba da brinu, jer ostavili smo nebo u najboljim rukama. 

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()