Da li će do toga doći na nivou čitave FBiH? Sve više škola zabranjuje korištenje mobilnih telefona

Jedan od primjera je i OŠ Čerin u Čitluku čije je Vijeće roditelja i škole u saradnji s Učiteljskim vijećem donijelo odluku o zabrani donošenja i upotrebe mobitela u školi

16.12.2023. 11:14
  • Podijeli:
učenici škola matura ispit profimedia-648abbd345279.webp Foto: Profimedia

Neke zemlje najavljuju, dok su neke već uvele zabranu mobitela u školama, a taj primjer slijedi i sve više škola u Federaciji BiH koje smatraju da se time smanjuje ometanje nastave, poboljšava koncentracija učenika te postiže veća pismenost i socijalizacija.

Jedan od primjera je i OŠ Čerin u Čitluku čije je Vijeće roditelja i škole u saradnji s Učiteljskim vijećem donijelo odluku o zabrani donošenja i upotrebe mobitela u školi.

Ako učenik iz opravdanog razloga (bolest ili drugi opravdani razlog) ponese mobitel u školu dužan je prije početka nastave o tome obavijestiti učitelja, razrednika i dežurnog nastavnika, pojasnili su iz škole, dodavši da ako se kod učenika pronađe mobitel, isti se oduzima i predaje u tajništvo škole te se informira direktor.

Inicijativu za izradu propisa kojim se zabranjuje upotreba mobilnih telefona i tableta tokom trajanja nastave u svim osnovnim i srednjim školama u Federaciji, osim u situacijama kada je upotreba neophodna zbog edukativnih, medicinskih i drugih opravdanih razloga, postavila je zastupnica Marijana Hrvić-Šikuljak na izvanrednoj sjednici Zastupničkog doma Parlamenta Federacije BiH održanoj 25. listopada ove godine. Inicijativa koja nam je dostavljena je opravdana te načelno podržavamo pokretanje iste, a u cilju dobrobiti učenika, njihovog zdravlja, obrazovanja i odgoja. Ipak, ne zagovaramo potpuno izbacivanje tableta i drugih elektronskih uređaja iz nastavnog procesa, ako se koriste u odgojno-obrazovne svrhe i pod nadzorom nastavnika i stručnih suradnika u školi – stav je Ministarstva obrazovanja i znanosti FBiH.

Dodaju kako u cilju osiguravanja kvalitetnog obrazovanja, uključujući jačanje digitalnih kompetencija učenika, već duži niz godina podržavaju projekte koji se odnose na jačanje digitalnih kompetencija učenika, ali i zaštitu i prevenciju nasilja u digitalnom okruženju.

PISA testiranje i reforma obrazovanja

Napominju i kako prekomjerna upotreba mobilnih telefona i tableta nosi sa sobom negativne posljedice te smatraju da je potrebno raditi na tome da se svi negativni učinci današnjih tehnologija svedu na minimum. Upotreba mobilnih telefona i tableta na nastavi treba biti regulirana zakonskim i podzakonskim aktima na razini županija ili aktima škola – zaključuju iz Ministarstva.

Osim o zabrani korištenja mobitela u školama iz Ministarstva obrazovanja i znanosti FBiH govorili su za Fenu i o PISA testovima, reformi obrazovanja, uvođenju male mature i vršnjačkom nasilju u školama.

Prije nekoliko dana zemlje regije objavile su rezultate koje su postigli njihovi učenici na PISA testiranju 2022. godine, a na kojem BiH jedina u regiji nije sudjelovala. Treba dodati da su učenici iz BiH sudjelovali u PISA testiranju koje je provedeno 2018. godine kada su ostvarili lošije rezultate u odnosu na većinu svojih vršnjaka iz regije i ostatka svijeta.

Nakon prošlog provođenja PISA testiranja, održana je tematska sjednica Koordinacije ministara obrazovanja i znanosti u Federaciji BiH, posvećena rezultatima PISA istraživanja.

Tada su ministri/predstavnici ministarstava obrazovanja u Federaciji BiH, koji su prisustvovali ovoj sjednici, donijeli niz zaključaka i preporučili ministarstvima obrazovanja da zajedno s pedagoškim zavodima rade na razvoju i inoviranju programa osposobljavanja direktora škola, nastavnika i stručnih suradnika u školama te uvedu suvremene metode odgojno-obrazovnog rada s učenicima koje su više usmjerene na razvoj kritičkog mišljenja, rješavanja problema te općenito funkcionalnih znanja i vještina kod učenika.

Neki od zaključaka bili su da se i predstavnici ministarstava obrazovanja u Federaciji BiH trebaju aktivno uključiti u rad Radne grupe za izradu Akcijskog plana za implementaciju Zajedničke jezgre nastavnih planova i programa definiranih na ishodima učenja te aktivno i sinergijski raditi na implementaciji Akcijskog plana na način da nastavni planovi i programi po županijama u FBiH budu što je moguće više međusobno usklađeni.

Dodatno, u nastavi jezika, matematike i prirodnih znanosti kao materijale za obuku treba koristiti dostupne zadatke iz istraživanja PISA i TIMSS, a potrebno je inovirati metode ocjenjivanja postignuća učenika. U svrhu realizacije navedenih zaključaka predloženo je tada i povećanje izdvajanja za obrazovanje u proračunima za naredne godine, kako bi se, prije svega, poboljšala postignuća učenika i unaprijedio nastavni proces.

Nadalje, nakon PISA istraživanja 2018. godine, Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti, kroz programe utroška sredstava s kriterijima raspodjele sredstava tekućih transfera, kreiralo je program “Podrška programima razvijanja funkcionalnih znanja i vještina djece predškolskog uzrasta i učenika javnih osnovnih i javnih srednjih škola”, čiji je cilj, kroz podršku projektima opremanja i nabavke nastavnih sredstava radi poticanja primjene suvremenih i inovativnih metoda i oblika odgojno-obrazovnog rada, unaprijediti kvalitet i inkluzivnost odgoja i obrazovanja i doprinijeti razvoju funkcionalnih znanja i vještina djece predškolskog uzrasta i učenika javnih osnovnih i javnih srednjih škola.

Eksterna matura

Upitani treba li uvesti malu maturu ili bilo kakvo testiranje znanja učenika na kraju osnovne i srednje škole i kako potaknuti djecu da uče za znanje a ne za ocjenu, iz Ministarstva kažu kako s obzirom na to da eksterna matura nije obaveza navedena u postojećim okvirnim zakonima o obrazovanju na razini BiH, tako nisu bili u obvezi da prate njeno uvođenje po županijama, iako imaju informacije o tome da se ista provodi u Tuzlanskom Kantonu i Kantonu Sarajevo.

Kada je u pitanju nasilje među djecom u školama, iz Ministarstva navode da je 7. prosinca održan drugi sastanak Interresornog stručnog tima za izradu Okvirnog plana prevencije i sprječavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH, koji okuplja predstavnike federalnih i županijskih ministarstava obrazovanja, socijalnog rada i politike, zdravstva i MUP-a, te kantonalnih vlada.

Do toga sastanka svoje predstavnike u Interresorni tim imenovalo je osam županija. U međuvremenu, imenovan je i predstavnik iz Kantona 10, a očekuje se da će to učiniti i preostali – Srednjobosanski kanton, čime bi se, navode, potvrdilo istinsko partnerstvo i suradnja u pronalasku najadekvatnijeg rješenja za prevenciju i sprječavanje nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH.

Kako kažu, na osnovu ranije identificiranih faktora koji mogu dovesti do nasilnog ponašanja u školskom okruženju, na sastanku su se razmatrali konkretni prijedlozi s ciljem njihove prevencije, a imajući u vidu sve one aktivnosti koje su u pojedinim županijama već provode kao vrlo efektne i efikasne strategije.

Nasilje je široki društveni problem koji zahtjeva holistički pristup, koordinaciju i ozbiljan angažman svih sudionika u radu na njegovoj prevenciji i suzbijanju, a Ministarstvo će za ovu važnu tematiku izdvojiti u narednoj godini značajna sredstva, naglašavaju iz spomenutog ministarstva pa nadodaju da je ovo i pitanje društvene odgovornosti, zajedničkog djelovanja i zajedničkih rješenja s ciljem stvaranja sigurnog i nenasilnog okruženja u školama u cijeloj Federaciji BiH.

Spomenuli su i različite aktivnosti koje provode u ovoj oblasti poput izrade strateškog programa: “Sigurnost djece u digitalnom okruženju u FBiH” i “Akcionog plana za borbu protiv nasilja nad djecom u digitalnom okruženju” za period 2021-2023. godina, zatim kampanje Razmislite prije nego što podijelite, te programa “Socijalizacija s pravom”. Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti iz dijela prihoda ostvarenih u Proračunu Federacije Bosne i Hercegovine po osnovu naknada za priređivanje igara na sreću, također kontinuirano provodi Program zaštite prava djece koja su žrtve zlostavljanja, pedofilije i prosjačenja – kažu iz tog ministarstva.

Surađuju i na uvođenju Programa sekundarne prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja, kao program ranog prepoznavanja indikatora koji mogu dovesti dijete u opasnost da postane počinitelj ili žrtva različitih oblika nasilja, i koji omogućava pružanje adekvatnog tretmana djetetu i obitelji umjesto određivanja sankcije, u okviru kojeg se pravovremeno reagira na rane znakove neprilagođenog ponašanja, istražuju njihovi uzroci uzroka, te se radi na njegovom smanjivanju ili otklanjanju, koji je već uveden u nekim županijama, a planira se njegovo širenje i na ostale županije.

Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti je u kontinuitetu posvećeno realizaciji aktivnosti koje su usmjerene na prevenciju nasilja među i nad djecom te zaštiti i očuvanju zdravlja djece i mladih – kažu iz Ministarstva, navodeći da su svim županijskim ministarstvima obrazovanja u Federaciji BiH uputili zahtjev s molbom da im dostave informacije o tome koje aktivnosti i programe realiziraju u cilju prevencije nasilja nad djecom i među djecom te koje sigurnosne mjere provode u odgojno-obrazovnim ustanovama na području županije. Odgovore, kako kažu, očekuju početkom naredne sedmice.

Nadalje navode da su svi strateški dokumenti Ministarstva usklađeni sa Strategijom razvoja FBiH 2021. – 2027. godine, koji predstavlja temeljnu platformu socio-ekonomskog razvoja Federacije BiH, a u kojem se utvrđuju ciljevi i prioriteti razvoja Federacije BiH, način njihova ostvarivanja, financijski i institucionalni okvir za implementaciju, monitoring, evaluaciju i izvještavanje. Strateški ciljevi i programi/mjere koje će Vlada implementirati vezani su za ubrzan ekonomski razvoj, prosperitetan i inkluzivan društveni razvoj, resursno efikasan i održiv razvoj, transparentan, efikasan i odgovoran javni sektor.

  • Podijeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()