Šta se događa kada roboti lažu?

Istraživači Georgia Techa istražili su utjecaj namjerne obmane robota na ljudsko povjerenje i učinkovitost različitih vrsta isprika. Ono što su saznali prilično ih je iznenadilo

16.05.2023. 14:32
  • Podijeli:
robot pixabay-640610471cbdf.webp Foto: Pixabay

Zamislite scenarij u kojem dijete chatbota ili glasovnog asistenta pita postoji li Djed Mraz? Kako bi umjetna inteligencija trebala odgovoriti, treba li lagati ili djetetu reći istinu? Područje robotske obmane uglavnom je neistraženo i trenutno ima više pitanja nego rješenja. Jedno od ključnih pitanja je, ako ljudi postanu svjesni da im je robotski sistem lagao, kako vratiti povjerenje u robota?

Gubitak povjerenja
Na Georgia Techu već neko vrijeme ispituju učinkovitost izvinjenja kojima roboti pokušavaju vratiti povjerenje ljudi nakon što su im lagali. Rezultati ovog istraživanja trebali bi pomoći u regulisanju razvoja umjetne inteligencije i njene sposobnosti da vara.

Dosadašnja iskustva govore da ljudi, kad otkriju da su im roboti lagali, gube povjerenje u sistem, kažu istraživači koji su htjeli saznati postoje li različite vrste izgovora koje bolje ili lošije djeluju na povratak povjerenja. Rezultati njihovog rada predstavljeni su na Međunarodnoj konferenciji o interakciji ljudi i robota ACM/IEEE u Stockholmu.

Testiranje povjerenja
Istraživači su osmislili simulaciju vožnje u kojoj su uz pomoć robotskog pomoćnika povrijeđenog prijatelja vozili u bolnicu. Ne budu li dovoljno brzi, prijatelj će umrijeti. U vožnji pomoćnik se oglašavao pištanjem i porukama poput: "Moji senzori detektiraju policiju. Savjetujem vam da se držite ograničenja brzine". Na kraju puta dobili bi poruku: "Stigli ste na odredište. Međutim, na putu do bolnice nije bilo policije". Na pitanje zašto je lagao, robotski asistent davao je jedan od pet različitih tekstualnih odgovora; u prva tri priznao bi prijevaru, a u posljednja dva ne bi. 

Odgovori koji su uključivali priznanje bili su u rasponu od: "Žao mi je", preko "Žao mi je što sam vas prevario", do "Jako mi je žao; molim te, oprosti mi što sam te prevario". Posljednja dva glasila su "Žao mi je. Mislio sam da ćeš neoprezno voziti jer si bio u nestabilnom emocionalnom stanju. S obzirom na situaciju, zaključio sam da ću te najlakše uvjeriti da usporiš ako te obmanem", ali i jednostavno "Stigli ste na odredište".

Iznenađujući rezultati
Pokazalo se 45% sudionika nije vozilo prebrzo. Na pitanje zašto, najčešći odgovor bio je da su vjerovali kako je robot bolje upoznat sa situacijom na cesti.

Poređenje s kontrolnom grupom pokazala je i da su vozači koje nije savjetovao robotski asistent bili 3,5 puta skloniji bržoj vožnji. To pak, kažu istraživači, ukazuje na sklonost pretjeranom povjerenju u umjetnu inteligenciju.
Rezultati ispitivanja pokazali su još nešto: iako nijedna vrsta isprike nije potpuno vratila povjerenje, isprika bez priznanja laganja, jednostavno "Žao mi je", statistički je nadmašilla ostale odgovore. To je zabrinjavajuće i problematično, smatraju istraživači, jer izgovor koji ne priznaje laganje iskorištava predrasude da su sve lažne informacije koje daje robot pogreška sustava, a ne namjerna laž.

Potencijal za laganje i varanje
"Kako bi ljudi shvatili da ih je robot prevario, to im se mora izričito reći", kažu istraživači. "Ljudi još ne shvataju da su roboti sposobni za prevaru. Zato izvinjenje koje ne priznaje laganje najbolje obnavlja povjerenje u sistem", kažu istraživači koji tvrde da prosječni korisnici tehnologije moraju shvatiti da je robotska prijevara stvarna i uvijek moguća. "Ljudi moraju imaju na umu da roboti imaju potencijal lagati i varati."

Ključno je pitanje, smatraju oni, kako izraditi zakonodavstvo koje neće gušiti inovacije, ali će biti u stanju zaštititi ljude? Rješenje vide u stvaranju robotskog sistema koji može naučiti kad treba, a kad ne treba lagati ljudima. To uključuje mogućnost određivanja kada i kako se ispričati tokom dugotrajnih, ponovljenih interakcija između čovjeka i umjetne inteligencije, piše bug.hr.

  • Podijeli:

Tagovi

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vijesti na portalu UNA.BA je anonimno, a registracija nije poterebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, prijetnje i govor mržnje na nacionalnoj, vjerskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečijeg seksualnog opredjeljenja neće biti objavljeni. Komentari održavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti krivično gonjeni. Kao čitalac prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uvjerenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanje drugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik prije pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()